sunnuntai 9. elokuuta 2015

vko 4

HEIPPA!

Kirjotan taas vasta sunnuntaina, mutta nyt on ollut sen verran ohjelmaa, ettei lauantaina ois millään ehtinyt! Ja sanon tähän alkuun vielä, että kotona en koskaan pysty kuvia tänne latailemaan, koska netti on niin huono. Joudun siis aina etsimään jonkun kahvilan/ravintolan, jossa on wifi, minkä takia tänne päivittely tapahtuu näin vähän satunnaisesti. Mutta anyhow, kerran viikossa pyrin kirjottamaan!

Taas on mennyt viikko nopsaan, ja nyt olenkin sitten ollut täällä virallisesti jo yli kuukauden. Huhhuh. Ihan hurjalta tuntuu, että 1/10 osa ajasta on jo mennyt.

Luultiin tyttöjen kanssa, että meillä olis vielä ollut hierontakurssi keskiviikkoon asti, mutta perjantai olikin ollut virallisesti viimeinen päivä. Niinpä maanantaina menin Fran host-perheen kanssa kouluun 8 aikaan, josta napattiin Fran kanssa Martina matkaan, ja lähdettiin Bueng Palanchaille "urheilemaan". Matkalla poikettiin vielä Be Bearissa teellä. Oih, ihana. Ilma oli vähän sateinen, joten tee-hetken jälkeen suunnattiin Bueng Palanchailla olevalle sisä-kuntosalille, mutta se oli kiinni. Päädyttiin sitten kävelemään järveä ympäri noin tunniksi, jonka jälkeen päätettiin suunnata koulun läheiseen ravintolaan California Steak House. Matka oli melko pitkä, ja vettäkin satoi jo reippaammin, eikä meillä tietenkään ollut sateenvarjoja. Kun vihdoin päästiin CSH.lle, huomattiin, että se aukeaa vasta klo 16... Noh, ei siinä mitään, otettiin sitten tuktuk, ja ajettiin takaisin Bueng Palanchaille, jossa mentiin Mikaan syömään. Syötiin oikeen kunnolla, ja söin yksinäni yhen kokonaisen Iced Toast annoksen! Syömisen jälkeen käppäiltiin takaisin koululle, josta Martinan host-veli haki meidät niille. Illalla mentiin vielä mun perheen ja Fran kanssa ulos syömään, koska oli mun vanhemman siskon Pain 15-vuotis syntymäpäivä! Syötiin taas hyvin, ja ravintolassa ollut bändi soitti "happy birthday" Paille. Illalla kotona syötiin vielä kakku ja laulettiin Paille.

Tiistaina heräsin taas puoli seitsemän aikoihin, kun Fran perhe heitti meidät Martinalle klo 8 aikaan. Martinan host-isä on sotilas, jonka takia hän pyysi mut ja Fran heidän perheensä kanssa johonkin sotilastilaisuuteen Martinan "isän armeijan" tukikohdalle, koska oli prinssin syntymäpäivä. Oli tosi juhlallinen ja turvallinen fiilis siellä sotilaitten keskellä, haha! Tilaisuuden jälkeen lähdettuin Martinan äidin ja veljen kanssa syömään aamupalaa ravintolaan. Aamiaisen jälkeen käytiin Martinan äidin koululla esittäytymässä, ja tsekkailemassa thaimaalaisen ala-asteen meininkiä, ja piirreltiin tietysti vähän taulullekin... Puoli 12 aikaan lähettiin Martinan veljen P'Godin kanssa käymään tukussa (Macro) ostamassa juttuja niiden kahvilaan. Tukun jälkeen käytiin vielä torilla, josta ostin ihanat norsuhousut (!!), jotka maksoi vaan 100TBH (alle 3€). Torilta jatkettiin Madam cafeen, jossa syötiin vähän chicken nugetteja ja jotain muuta uppopaistettua (en tiedä mitä). Kahvilasta lähettiin klo 13 aikaan Big C -nimiselle kauppakeskukselle, josta ostin perus valkoisen t-paidan. Sieltä mentiin vielä johonkin "kauppakeskukseen", jossa oli paljon halpoja vaatteita. Ostin sieltä t-paidan 100 bahtilla. Klo 15 jälkeen mentiin takas kahvilaan ja host-äiti haki mut kotiin neljän aikaan. Kotona vielä siivosin huoneen, ja vihdoin sain matkalaukusta kaiken tärkeän pois (se ei edelleenkään ole tyhjä) ja laitoin sen kiinni, ja syrjään!

Keskiviikko-aamuna menin taas Fran perheen kanssa koululle, josta otettiin tuktuk Robinsonille. Perille päästyä huomattiin iloksemme, että se aukeaa vasta klo 10, ja oma kello ranteessa näytti vähän yli kahdeksaa. No mietittiin siinä sitten hetki, ja päätettiin jatkaa Big C.lle, jonka tiedettiin aukeavan klo 9. Big C.llä ostin taas kahdet uudet pöksyt yhteensä 200TBH. Meen ihan sekasin täällä, kun kaikki on niin halpaa, ja housut on niin ihania! Syötiin kans bakerysta 8 bahtilla ostetut donitsit. Klo 12 aikaan mentiin The pizza companylle syömään pizzat, jonka jälkeen lähdettiin tuktukilla kohti koulua. Koululla valmistauduttiin torstaina olevaa buddhalaista paraatia varten. Harjoitusten jälkeen lähdettiin Martinan kanssa Bueng Palanchaille, josta napattiin Guga matkaan, ja mentiin Be Beariin syömään Iced Toast -annokset. Sen jälkeen kierreltiin hetki puistossa, ja mentiin Ristorante dal Peruginoon syömään dinner. Puoli 8 aikaan Martinan isä haki meidät, ja osasin neuvoa tien meille kotiin, mistä tuli tosi hyvä mieli! Alan pikkuhiljaa muistaa tätä kaupunkia ja reittejä paikkoihin. Jesjes!

Torstaina oli Visakha Bucha day, joten mentiin klo 9 kouluun, jossa oli tarkoitus valmistautua iltapäivän paraatia varten. Thaimaalaiseen meitä alettiin kuitenkin laittaa vasta 12 aikaan, joten aamupäivällä käytiin syömässä lounaaksi street food, ja frappet Café Amazonissa. Koululla meidät meikattiin irtoripsiä myöten, hiukset laitettiin runsaalla lakalla, ja meille puettiin perinteiset thaimaalaiset mekot. Yläosatkin ommeltiin meidän päälle, että ne saatiin tarpeeksi kireiksi. Kun oltiin valmiita, kaikki vaan huuteli "suei" (kaunis), ja sanoi, että näytettiin ihan thai-ihmisiltä. Otettiin päivän aikana TOSI paljon kuvia, niinkuin thaimaalaiseen tapaan kuuluu, ja puoli 5 aikaan lähettiin koululta paraatin lähtöpaikalle. Kaupungilla, Bueng Palanchain ympärillä, oli ihan mielettömän paljon ihmisiä. Kannoin kuningattaren kuvaa mun käsissä, mistä tuli tosi arvokas olo. Olin myös letkan aika alkupäässä. Myöhemmin sain tietää, että tähän paraatiin valitaan joka koulusta vaan kauneimmat ja komeimmat oppilaat edustamaan, mikä on musta aika raadollista, mutta kaipa he on siihen tottuneet... Kuitenkin, käveltiin Bueng Palancahille, puiston sisälle, ja musta otettiin NIIN PALJON kuvia!! Kaikki ihan tuntemattomat vaan tuli ottamaan kuvia mun kanssa, mikä oli musta niin huvittavaa, mutta ihan mukavaa, hahha. Monet myös huuteli kaikkea esim. "suei" tai "beautiful" haha. Illalla paraatin jälkeen mentiin vielä Fran kanssa syömään Taraan, jossa söin chicken with cashew nuts, oli super hyvää! Kaiken kaikkiaan oli tosi kiva ja mielenkiintoinen ja ihana päivä!! Päästiin kokemaan aito Thaimaa, ladyboy-maskeeraajineen kaikkineen.

Perjantaina lähdettiin aamulla klo 7 aikaan ajamaan kohti Phetchabumia, jonne äidin opettaja-kavereita tuli myös. Matkalla pysähdyttiin syömään "aamupala" jossain golf-clubilla. Ajettiin vielä Namnaon kansallispuiston "läpi", ja käytiin syömässä lounas todella hienoissa maisemissa! Syötiin sticky rice, ja papaija-salaattia (mulle se ei-tulinen versio). Oli tosi thaimaalainen olo, koska syötiin todella thaimaalaisittain. Matkalla Petchabumiin vuoristoteilla näkyi vähän välilä "beware of the elephants" -kylttejä, eli siis "varo norsuja". Itse en kyllä nähnyt yhtään... Matka kesti n. 7-8 tuntia, eikä illalla tehty oikeen muuta, kun ruoka, ja sitten vaan nukkumaan "hotelli"huoneeseen.

Lauantai-aamulla oli tarkoitus lähteä klo 7 aikaan liikkeelle, mutta otettiin kuvia ainakin 15 eri paikassa, ainakin tunti. Tämä on taas sitä super thaimaalaista toimintaa, ja #onlyinThailand kamaa. Joskus rasittaa, mutta se on vaan osa kulttuuria, ja oonhan mä aika tottunutkin siihen jo! Kun sitten vihdoin päästiin liikkeelle, pysähdyttiin ensin Khon khossa temppelissä, ja pääsin näkemään ensimmäistä kertaa temppelin sisältä, ja "rukoilemaan" (en siis itse tehnyt muuta kuin laskin kynttilän, koska en ole buddhalainen). Siellä taas otettiin paaaljon kuvia. Sieltä jatkettiin vähän matkaa ja pysähdyttiin ottamaan kuvia kauniista vuoristosta, joka oli osittain pilviverhon peitossa. Meillä kaikilla oli muuten oranssit t-paidat, jotka äiti, ja muut aikuiset halus ostaa hotellilta... En oikeen tykkännyt, ei oo mun väri, mutta mikäs siinä, kun kaikilla muillakin on! Khon khossa pysähdyttiin vielä jonnekin markkinoille, josta äiti ja isä osti mulle taaaass uudet ihanat pöksyt. Sieltä matkaa jatkettiin syömisen kautta kohti วันผาฃ่อมแก้ว -nimistä temppeliä (oon pahoillani, mutta tiiän vaan thaiksi). Temppeli-alue oli mielettömän kaunis, ja temppeliltä itseltään maisemat oli ihan henkeäsalpaavat! Voin rehellisesti sanoa, että se oli yksi kauneimmista ja upeimmista paikoista, missä oon koskaan ollut. Sieltä lähdettiin sitten vihdoin kotiin. Matkalla poikettiin vielä KFC.llä, ja kotona oltiin klo 20 jälkeen. Oli tosi kiva päivä, ja oli kiva nähdä vähän nähtävyyksiä ja hienoja maisemia.

Tänään (sunnuntaina) aamulla heräilil ihan rauhassa, ja aamupalalle mentiin kodin viereiseen ravintolaan 10 aikaan. Kotona hengailin vaan klo kolmeen asti, jonka jälkeen host-äiti heitti mut, Fran ja Gugan Robinsonille, jossa mun oli Starbucksissa tarkoitus kirjottaa tämä postaus, mutta sain selville, että tunnin wifi olisi maksanut 150 bahtia, joten päädyin sitten juomaan vaan mansikka frappuchinon. Sieltä ostin vielä uuden pyyhkeen, ja mentiin tuktukilla Bueng Palanchaille kello 6 aikaan. Käveltiin hetki ympäri järveä, kunnes Ristorante dal Peruginon nähdessämme päädyttiin sinne. Siellä sain sitten vihdoin wi-fin, ja pääsin lataamaan kaikki (107) kuvaa tähän postaukseen! Syötiin siellä pastat, ja mä latailin kuvat tänne. Fran host-äiti haki meidät 9 aikaan, ja heitti kotiin. Heti kotiin päästyä (suihkun jälkeen) aloin kirjottaa tätä, ja nyt kello lähestyykin jo yhtätoista, joten mun pitäis varmaan suunnata nukkumaan, ennenkun nukahdan tämä kännykkä käteen.

Toivottavasti kuvat puhuvat nyt puolestaan, koska kaikkea en millään pystyi sanoilla kuvailemaan/kertoilemaan, niin paljon täällä tapahtuu. Kirjoitin taas puhelimella, ja toivon, että tästä saa jotain selkoa! Ja kuvia ainakin pitäisi riittää...

Maanantailta siskon synttärijuhlilta!

Seuraavat kaksi kuvaa on paikalliselta torilta.

Kuvittelin, ettei täällä olis niin paljon hyttysiä kun Suomessa… Olin niin väärässä.
 Tästä alaspäin kuvia torstailta, paraatista.

Kuvia matkalta Phetchabumiin, ja paikanpäältä!

Papaija-salaattia ja sticky-ricea. NAM!!

Tästä alaspäin kuvia sieltä henkeäsalpaavalta temppeliltä.

Mun tekeminen tylsinä iltoina: aikuisten värityskirja!!

Keskiviikolta kuvia tästä alaspäin.

On normaalia nähdä norsu kadulla.

Kuvia torstailta.
Aamupala paraatipäivänä.

Kaikkien pinnien jälkeen mun hiukset pysyi näin, koska oli niin paljon hiuslakkaa!!

Kävelyn jälkeen.

Matkalta Phetchabumiin.

Tiistaina Martinan host-äitin koululla.

Lisää kuvia matkalta Phetchabumiin.

Kuvia lauantailta.

Prim kirjoitti mun nimen puuhun. Ihana.

Temppelistä.

Perhe parhaimmillaan!

Lisää kuvia sieltä hienolta temppeliltä.