tiistai 8. syyskuuta 2015

vko 9

HEIPPA!

Nyt on muutama viikko ollut vähän erityisohjelmaa aina viikonloppuisin, niin en oo ihan ajallaan päässyt kirjottamaan, mutta nyt saatte nauttia taas vähän kuvarikkaammasta postauksesta.

Tähän alkuun vielä nopeasti vastaan kysymykseen, jonka oon kuullut monen tutun suusta useammankin kerran: "Syödäänkö siellä kokoajan?" Vastaus on: kyllä. Näätte sitten toukokuussa elävän todisteen siitä, kun tulen takaisin, hahha!

Maanantaina heräsin vasta ennen yhdeksää, koska mun "ei tarvinnut" mennä kouluun (eli siis Matt sanoi illalla, että todennäköisesti puolet oppilaista jättää tulematta, ja mun univormu oli likainen, joten mun oli käytännössä myös mahdoton mennä). Aamulla tein itselleni aamupalan, hengailin vaan hetken rauhassa ja pesin pyykit, jonka jälkeen lähdin käppäilemään kohti Pine Cafea, jossa kirjoitin edellisen postauksen! Takas kotiin tulin neljän aikaan pienen vesisateen saattelemana. Kotona tein itselleni lounaaksi "wanna be khao padin", eli siis yritin tehdä fried rice, mutta se päätyi epämääräiseksi kasaksi riisiä ja kananmunaa (mikä kuitenkin maistui ihan hyvältä). Viiden jälkeen host-äiti ja Prim tuli kotiin, ja lähettiin melkein saman tien hakemaan Pai koululta, joka tuli matikkaleiriltä Bangkokista. Sieltä ajettiin Mikaan, jossa syötiin siskojen kanssa sillä aikaa kun äiti oli jumpassa. Takaisin kotiin tultiin klo 19 jälkeen. Kävin suihkussa ja puhuin iskän kanssa nopean puhelun!

Tiistaina tuli täyteen 2 kuukautta Thaimaassa! Aika menee niin mielettömän nopsaan, 2/10 takana jo... No, kuitenkin päivä meni normaaliin tapaan: aamulla kouluun, aamupala koululla, sitten vaan hengailin kirjastossa kavereitten kanssa. Tiistaina sain myös kuulla, että mun pitää osallistua final exams, mistä tulee kyllä niin mielenkiintoista (ensinnäkin oon ollut vaan lyhyen ajan lukukaudesta koulussa, enkä edes tiedä mistä aineista mun pitää osallistua kokeisiin). Koulussa espanjantunnilla puhuttiin Puerto ricosta, mikä oli tosi kiinnostavaa! Koulun jälkeen mentiin kodin kautta Primin, Pain ja host-isän kanssa käymään Roi et plazalla. Illalla mentiin vielä koko perheen voimin äidin tuttavalle, joka on kokki, illalliselle. Syötiin mm. possua ja kanan sisä- (ja ulko-) elimiä sticky ricen kera. Kotiin tultiin klo 21 jälkeen, puhuin vielä lyhyen puhelun äitin kanssa ja sitten nukkumaan!

Keskiviikko-aamulla oli taas normaali koulupäivä. Keskiviikkoisin mulla on vaan yksi vapaa tunti, joten tää päivä meni aika pitkälti oppitunneilla (tosin englannin tunnilla opettaja ei ilmestynyt paikalle, matikan tunti meni katsoessa thaimaalaisia kummitustarinoita, ja iltapäivän espanjatunnitkin oli peruttu). Mentiin sitten Fran kanssa kolmesta viiteen pyörimään Roi et plaza lähistölle, josta nappasin matkaan norsushortsit ja hyllylle jäi niiiiiiiiin ihanat kengät, jotka edelleen kaivelee mun mieltä. Iltapäivällä koulun jälkeen mentiin vielä host-äitin kanssa Bueng Palanchaille urheilemaan. Kotiin tultua pakkasin kamat kasaan valmiksi seuraavan aamun lähtöä varten ja painuin pehkuihin. Ainiin, ja oli mun nimpparit!!

Torstaina heräsin normaaliin tapaan ennen kuutta, kävin suihkussa ja pakkasin loppuun. Tein itselleni aamupalaksi pari paahtoleipää, ja klo 7 aikaan host-äiti heitti mut ja Pain koululle, josta lähdettiin muiden (Roi-et) vaihtareiden kanssa koulun vanillä kohti Buriramia ja AFS COC-leiriä! Matkalla ihana Martina antoi mulle 4 jättikokoista itsetehtyä "jellyherkkua" myöhäisenä nimipäivälahjana!! Matka kesi reilun pari tuntia. Perille päästyä hengailtiin ensin noin kymmenestä noin kahteentoista, jolloin saatiin huoneet Ray hotellilta. Emme itse saaneet päättää kenen kanssa tai mihin huoneeseen mennään, ja päädyin sitten belgialaisen Jennyn kanssa samaan yksiöön. Lounaan jälkeen oli ohjelmaa ensin kaikki 29 vaihto-oppilasta (north-easten Thailand -alueelta siis) yhdessä, ja sitten meidän jaettiin kahteen kymmenen ja yhteen yhdeksän hengen ryhmään, joissa puhuttiin mm. ongelmista koulussa tai host-perheissä. Oli tosi kiva kuulla miten muilla menee, ja saada itse kanssa kertoa omia kokemuksia. Totesin myös olevani todella onnekas, koska mulla ei ole juuri ongelmia ollut, ja samassa kaupungissa mun kanssa asuu neljä muuta vaihtaria. Voi olla että kuulostan tylyltä sanoessani tämän, mutta tuli paljon mukavampi olo, kun sai kuulla, että muilla on samoja ongelmia, enkä ole ainoa! Juttelin kanssa ihan vapaa-ajalla monen muun vaihtarin kanssa ihan kaikesta, mikä oli tositosi kiva! Oli kans ihan super outoa puhua suomea Anniinan kanssa ihan face to face!! Huomaa miten oon siirtynyt ajattelemaan suurimman osan ajasta englanniksi, eikä suomi tunnu enää yhtään niin luontevalta (kirjottaminen kyllä, mutta puhuminen on hankalampaa). Päivällistä ennen kävin vielä salilla, ja iltaohjelman (ja villin YMCA-tanssin) jälkeen hypättiin vielä uima-altaaseen joksikin aikaa muitten vaihtareitten kanssa. Kaiken kaikkiaan tosi ihana päivä ihanien ihmisten ja mielekkään tekemisen parissa!

Perjantaina mun oli aamulla tarkoitus mennä salille ennen aamupalaa, mutta olin laiska ja jäin sänkyyn nukkumaan puoli kahdeksaan asti. Aamupala oli taas niin ihana (niinkuin hotelliaamupalat yleensä), koska sain paahtoleipää, muroja ja hedelmiä!! Aamujumpan jälkeen oli pelejä ja "kilpailuja" thaiksi, mutta kaiken kaikkiaan päivän ohjelma oli tosi tylsä. Lounaan jälkeen meillä oli about puoli tuntia vapaa-aikaa joka vietettiin uima-altaan reunalla muutaman muun tytön kanssa. Meillä oli kans 16.30-18.30 vapaa-aikaa, ja oltiin suunniteltu altaalle menoa, mutta kuinkas sitten alkoikin sataa, ja satoi koko vapaa-ajan. Vietettiin se sitten muutaman tytön kanssa Martinan ja Wawan huoneessa jutellessa. Illallisen jälkeen hengailtiin vielä tyttöjen kanssa, ja muitten mennessä menoihinsa me jäätiin Wawan kanssa juttelemaan reiluksi tunniksi hänen huoneeseensa.

Lauantai-aamulla heräsin klo 7, koska klo 8.15 lähdettiin kaikki yhdessä paikalliseen kouluun, jossa päästiin koittamaan thai handicraft, eli kynttiläkaverrusta (?), thai kokkausta ja thai tanssia. Kokkauksessa tehtiin oi niin ihania kevät rullia, ettei mitään rajaa! Olin kuitenkin vähän turhan innokas ja poltin kieleni (joka sattuu edelleen). Lounas syötiin koululla, ja sieltä matkaa jatkettiin noin puolen tunnin päähän keskustasta, jossa päästiin testaamaan (ja katsomaan) thai boxingia!! Oli mielettömän siistiä, mutta ilma oli niin kuuma (kuten yleensä), ettei jaksanut kauaa "nyrkkeillä ja potkia". Siisteintä kuitenkin oli, kun nähtiin ihan oikeeta treeniä mieheltä, joka pyrkii maailmanmestariksi. Ei voi sanoin kuvailla kuinka hienoa se oli. Myös tälläiset "riitit", jotka nämä nyrkkeilijät tekevät aina jollekin korkea-arvoiselle (ja jotka me myöd nähtiin) oli niin upeat!! Nyrkkeilytunnin jälkeen käytiin vielä katsomassa Buriram United I mobile -stadion (jalkapallostadion), mikä on tosi tunnettu Thaimaassa. Sieltä tultiin takaisin hotellille kaikki aivan hiestä märkänä. Meillä oli taas muutama tunti vapaa-aikaa, joka vietettiin uima-altaalla! Kuuden aikaan lähdettiin bussilla Buriramin keskustaan kävelykadulle illalliselle, johon AFS antoi meille kaikille 180 bahtia. Kävelykadulta nappasin illallisen lisäksi mukaan vielä pari paitaa. Ilta vietettiin yhdessä muunmuassa italialaisten, ranskalaisten, amerikkalaisen, alankomaalaisen ja monen muun kanssa, oli kyllä mielettömän kivaa! Ilta venyikin sitten aamun puolelle ja yöunet jäi ihan minimaalisiksi, mutta ei haittaa, koska näitä tilaisuuksia ei turhan usein täällä tule!

Sunnuntaina meidän koulun (Strisuksa) vanin piti tulla hakemaan mut ja muut Roi etissä asuvat klo 10, mutta kun menin aamupalalle klo 8 jälkeen, näin vanin ajavan hotellin eteen. Onneksi olin pakannut melkohyvin jo ennen aamupalaa, niin sain itseni nopeasti valmiiksi. Muut oli kuitenkin vielä huoneissa, niin päästiin lähtemään sitten vasta puoli 10 aikaan, mikä ei mua kyllä yhtään haitannut, oli takana niin kivat 3 päivää ettei olisi malttanut mennä takaisin kotiin. Takaisintulomatka meni suurimmaksi osaksi nukkuessa, koska takana oli vajaat 2 tuntia yöunta. Roi etissä oltiin ennen kahtatoista, ja host-äiti ja Prim haki mut sitten koululta. Kotona pesin pyykit, syötiin lounas, siirsin kuvat koneelle ja aloin kirjottaa blogia. Kuuden aikaan lähdettiin vielä host-äitin ja siskojen kanssa Bueng Palanchaille urheilemaan. Illalla syötiin illallinen kotona ja sitten suoraan nukkumaan, olin niiin väsynyt rankan loppuviikon jälkeen!

Maanantaina oli taas ihan normaali koulupäivä. Aamulla, kun mulla oli muutamat ekat tunnit vapaita, mentiin tyttöjen kanssa Cafe Amazoniin wifin toivossa. Mun oli siis tarkoitus ladata nämä kuvat ja julkaista postaus, mutta mun tietokone ei jostain syystä löytänyt sitä wifiä, enkä siis saanut tätä postaus julkaisukuntoon. Koulupäivän jälkeen mentiin käymään kotona, sitten äiti heitti mut Primin, Pain ja sen kaksi kaveria johonkin ravintolaan ja lähti itse jumppaan. Hengailtiin siellä johonkin puoli kahdeksaan, ja sieltä suoraan kotiin. Kotona korjasin pyykit ja tein kaikki normaalit iltatoimet, ja päädyin sänkyyn jo puoli yhdeksän jälkeen, koska olin edelleenkin niin mielettömän väsynyt viikonlopun jäljiltä.

Kuvat on vähän sekavassa järjestyksessä, koska noi kameralla otetut kuvat hyppää aina mihin sattuu ja oon liian laiska siirtelemään niitä.. Mutta pistän kuvatekstit niin ymmärrätte mistä on kyse!

Kuvia maanantailta.

ÄITI! Tässä on tämä kuva, jonka halusit niistä kookoksista, joista juodaan kookosvettä!

Tähän väliin pomppasi kaveran kuvat, eli tässä ensin muutama kuva torstailta matkalta Buriramiin.

Lauantailta I mobile -stadiumilta!

Fra<3

Martina, Fra ja Camilla (myös Italiasta)

Tiistaina "torilla" lähellä Bueng Palanchaita.

Keskiviikolta.
Bueng Palanchai

Tästä alaspäin kuvia torstailta!
Martinan antamat nimppari-jellyt<3

Ray hotellin uima-allas

Thai-aakkoset!

Kaikki leiriläiset ja ohjaajat
 Kuvia perjantailta.

Tästä meidän piti tehdä näytelmä 10-hengen ryhmissä.

Kuvia lauantailta!

Thai handicraft (jossa olin tosi huono, haha)

Thai kokkausta: kevät rullat, step by step.

Evästauko!

Matkalla thai boxingiin. Thaimaalaiset on ihan hulluja karaoken suhteen, siispä koko 40 minuutin matka meni karaokelaitteen parissa bussissa musiikit täysillä.

Ihana, niiiin pieni koiranpentu!
 Thai boxingissa!

Riisiherkut

I mobile -stadium

Taidetta: Guglielmo halas Camillaa, just kun se oli tullu uima-altaasta, ja näin syntyi upea puu-kuvio Camillan paitaan!

Kävelykadulta

Wawa<3
 Lauantailta.

Kotona, viikonlopusta selvitty!

Siskot teki Oreo milkshaken kotona!
 Tässä vielä kaksi kuvaa leiriltä, jotka sain myöhemmin kavereilta.

Maanantailta.
Meidän AFS-hakemus kuvat oli laitettu koulun seinälle, whaatt??

Illallinen

Prim ruokki norsua, joka tuli käymään ravintolassa, jossa oltiin!